neden acaba?

neden acaba?

1 ve 0 `IN İNSANI ÖZETLEMESİ

1982 yılı Yıldız Teknik Üniversitesi Makine Fakültesi 2.sınıf öğrencileri yüksek matematik dersinin hocasını bekliyor. Sınıf, öğrencilerin gürültü patırtısıyla sallanırken, sert görünümlü hoca kapıda beliriyor, içeriye kızgın bir bakış atıp kürsüye geçiyor.Tebeşirle tahtaya kocaman bir (1) rakamı çiziyor. “Bakın” diyor. “Bu, kişiliktir. Hayatta sahip olabileceğiniz en değerli şey.” Sonra (1) in yanına bir (0) koyuyor: “Bu, başarıdır.Başarılı bir kişilik (1) i (10) yapar. ”Bir (0) daha “Bu,tecrübedir. (10) iken (100) olursunuz.” Sıfırlar böyle uzayıp gidiyor: Yetenek... disiplin... sevgi... Eklenen her yeni (0) ın kişiliği 10 kat zenginleştirdiğini anlatıyor hoca... Sonra eline silgiyi alıp en baştaki (1) i siliyor. Geriye bir sürü sıfır kalıyor.Ve hoca yorumunu patlatıyor: “Kişiliğiniz yoksa, öbürleri hiçtir.”
Sınıf, mesajı alıp sessizliğe gömülüyor.

RAMANUJAN

Genç yaşında yakalandığı verem hastalığı sebebiyle 18 ayını bir sanatoryumda geçirmek zorunda kalır. Çıktıktan sonra kendini hem hastalığından ötürü, hem yalnızlıktan, memleket hasretinden, hem alışamadığı hava koşullarından, yemeklerden ötürü olsa gerek kendini o kadar kötü hisseder ki bir Londra metronun önüne atlayarak intihara teşebbüs eder, kurtarılır.
Tekrar hastaneye kaldırılır. Burada efsanevi 1729 hikayesi yaşanır. Bu numarama Hardy'nin kendisini ziyarete gelirken bindiği taksinin numarasıdır ve Ramanujan taksinin numarasına bakıp, 'çok ilginç' demiş. Büyük matematikçi Hardy, Ramanujan'ın neden söz ettiğini anlamamış ve ne demek diye çıkışmış. Aklını rakamlardan başka şeylerle meşgul etmeyen Ramanujan, 1729'un iki farklı biçimde iki sayının küplerinin toplamı olan en küçük sayı olduğu söylemiş:
1729 = 123 + 13 = 103 + 93

9 Ocak 2008 Çarşamba

ATATÜRK VE MATEMATİK

ATATÜRK VE MATEMATİK

Atatürkün yaşamında, ilk olağanüstü başarısı, oniki yaşında orta öğrenim döneminde matematik dersinde olmuş ve neticesinde dersin öğretmeni onun adına Kemal ismini eklemiştir.atatürk bu hatırasında şöyle bahseder ;

“ Rüştiyede en çok matematiğe merak sardım az zamanda bize bu dersi veren öğretmen kadar belkide daha fazla bilgi edindim derslerin üstündeki sorularla uğraşıyordum,yazılı sorular düzenliyordum matematk öğretmenimde yazılı olarak cevap veriyordu öğretmenimin ismi Mustafa idi bir gün bana dediki ;

-olum seninde ismin Mustafa benimde. Bu böyle olmayacak, arda bir fark bulunmalı bundan sonra senin adın Mustafa kemal olsun.
Ozamandan beri ismi gerçekten Mustafa kemal oldu
Öğretmen sert bir adamdı . sınıfta birinci ikinci tanımıyordu birgün bize ;
“Aranızda kendine kimler güveniyor kalksınlar, onları müzakereci yapacağım ” dedi.
Önce duraksadım. Ayağa öyleleri kalktı ki ben kalkmamayı tercih ettim. Bunlardan birinin çalıştırıcılığı altına girdim, çalışmanın ortasında daha fazla dayanamadım. Ayağa kalkarak : “ben bundan daha iyi yaparım” dedim. Bunu üzerine öğretmen beni çalıştırıcı yaptı.Eski çalıştırıcıyı benim müzakerem altına verdi.
Askeri rüştiyeyi bitirdiğimde matematik merakım epeyce arttı.Manastır askeri idaresinde matematik pek kolay değildi.Bununla uğraşımı sürdürdüm…İdadide iken bıkmazsızın çalışıyorduk.Sınıfta birinci, ikinci olmak hepimizde şiddetli bir gayret uyandırdı. Sonunda idadiyi bitirdim. Harbiyeye gectim burada da matematik merakı sürüyordu…”
Mustafa kemal Selanik askeri rüştiyesindeyken . matematik öğretmeni yüzbaşı Mustafa efendi sınıfa gelmediğinde onun yerine birçok kez bu dersi vermiştir.
Atatürk, yaşamının askeri öğrenim sonrası dönemlerini ,ulusal ve uluslar arası büyük şavaş ve devrim olayları içinde aklın ve bilimin kılavuzluğunu izleyen büyük asker , ulusal ve çağdaş devlet kurucusu “Yirminci Yüzyılın Gerçek Önderi” olarak geçirdi. Onun bu dönemlerde ölümünden yaklaşık birbuçuk yıl öncesine kadar matematikle ne ölçüde uğraştığını bilmiyoruz. Bu konuda bir uzman bir yazısında çok ilginç bilgiler veriyor .bu yazıdan öğrendiğimize göre “Atatürk ölümünden bir buçuk yıl öncesinde kendi eliyle Geometri kitabı yazmıştır .
Bu 44 sayfalık yapıtta boyut, uzay, yüzey, düzey, çap, yarıçap, yay, çember, teğet, taban, ikizkenar, paralelkenar, yanal alan, beşken gibi terimler işlenmiştir

Hiç yorum yok: